onsdag 13 maj 2009

Dag nr. 3, 4 & 5

Efter två dagar på Magdalena mode var det dax för mig att bege mig vidare till Stämpel studion i Kärna.
När jag vaknade var jag förväntans full inför dagen, men så kollade jag ut, och vad såg jag, regn. Förvånad? Nej, inte direkt. Det hade regnat de senaste två morgnarna.
Eftersom jag bara har 3 km till Kärna så skulle jag åka moppe dit upp, men det kändes inte alls så roligt när det nu regnade. Men det var bara att ta med sig ordentligt med kläder så skulle det nog gå bra.

Att jag frågade om jag fick praoa där var för att jag ville se hur det var att vara egen företagare och hur det gick till när man har en internet butik. Men sedan var det pysslet som lockade mig mest tror jag allt.

Alla tre dagarna (torsdag, fredag och lördag) skulle jag börja vid 10. Det passade mig utmärkt, då räckte det att jag gick upp någon gång runt 9.

Tillbaka till första dagen i Kärna.
När jag kom upp till Kärna och tagit av mig jackan insåg jag att jag inte hade haft en regnjacka på mig i alla fall. Jag var alldeles blöt på armanra. Tung start, men nu kunde de bara bli bättre.
Linda, hon som äger affären, hade en leverantör där när jag kom, de satt och diskuterade vilka nya papper som hon skulle ta in. Jag satte mig och lyssnade, det var lite intressant att få veta hur det går till.

Jag läser själv mycket bloggar om scrapbooking, eftersom jag själv håller på med det, och då kommer man även in på internett butiker ibland och då vet jag nästa gång hur det går till när jag läser på en hemsida.

När leverantören hade gått så fick jag ett litet arbete som hon hade sparat åt mig så jag skulle ha något att göra.
Hon hade fått in leverans med massa clear stamps, stämplar som är lite gele aktiga kan man nog säga, som jag skulle prismärka.
Jag fick lära mig hur man använder prismärknings maskinen och så satte jag igång. Det var riktigt roligt tycker jag.
Men jag skulle nog aldrig kunna tänka mig att arbeta med att prisamärka varor hela dagarna, skulle bli lite tråkigt i längden kan jag tänka mig.
Sedan hade Linda fått in några nya beställningar som vi tog tag i. Då fik man en lapp som det stod de varor som kunden ville ha. Då var det vårat arbete att leta reda på dessa varor och lägga i kuvert.
När vi var färdiga med det så skulle jag lägga i en lapp som det stod lite information på och tack för din beställning, skriva rätt adress och sätta på rätt antal frimärken.
Det gick sådär måste jag nog erkänna. Det var ca. 5 kuvert jag skulle skriva adress och sätt frimärken på och i ett av kuvären glömde jag lägga i lappen och jag tror det var på i alla fall två kuvert jag skrv fel adress och fick strycka över och skriva brevid så de inte alls blev snyggt! Det kändes inte så bra, men men, det är sånt som händer och jag har ju aldrig gjort det förut.
Sen var det dax för min lunch och efter det hade jag inte så mycket att göra.
Affären är nästan nyöppnad och det finns massa nya möbler och bokhyllor m.m. och från dessa så blir det massvid med kartonger, men Linda hade bara slängt in dessa på det lilla lagret som finns i affären så det gick knappt att ta sig någonstans där inne. Så jag började att vika ihop kartongerna och när jag väl var färdig med det så var klockan redan kvart över fyra och de som skulle komma och pyssla i affären skulle komma om en kvart så det var dax att städa undan på borden ute i affären.

På torsdagar mellan halv fem och halv åtta har hon work shop iaffären då vem som helst får komma och pyssla med sina projekt man håller på med för tillfället. Man fär då låna alla hennes maskiner och verktyg som hon har.

Jag tänkte att jag klunde vara med på det även hon sa att jag fick åka hem om jag ville. Jag skulle på komfirmation på lördagen så jag behövde ändå göra ett komfirmationskort och tänkte att jag kunde få lite hjälp med det. Jag var där i två timmar sedan fick jag sådan huvudvärk att jag fick åka hem.

Nästa morgon regnade det igen men det var bara att ta på sig.
Denna dag var det inte så mycket att göra så jag fick sitta och pilla med mitt komfirmationskort största delan av dagen, och tur var det för annars hade jag troligtvis inte hunnit färdigt.
Men jag fick ändå skriva lite adresser och sätta på frimärken på några kuvert men sen fanns det inte så mycket mer att göra.
Fram på eftermiddagen kom det en leverans med massvis med blommor och även många stämplar.
Jag började med att prismärka stämplarna och började lägga in dessa i sina fack men hann inte färdigt med det.
Så vid fem åkte jag hem.
Inte alls lika slut denna dagen, och inte någon huvudvärk för den delen heller. Skönt.

Lördag morgon. Inget regn. Skönt. Idag fick jag gå upp lite tidigare eftersom jag var tvungen att göra mig i ordning för komfirmationen redan innan jag gick till min praoplats för jag skulle inte hinna hem i mellan.
Jag fick gå i klänning på jobbet hela dagen. Det skulle jag gärna kunna göra i skolan fler dagar än vad jag gör nu fär det känndes härlig eller hur man ska uttrycka sig att vara finklädd, men jag tror inte det skulle vara min grej riktigt att gå till skolan finklädd varige dag, vad skulle man då ha på sig när man väl skulle vara fin?
Idag var det en kort dag, tio till halv ett, två och en halv timma. Det ända jag hann med var att skriva adress och klistra på frimärken på kuvert och bunta ihop blommorna som kommit dagen innan tio och tio. Sen var det dax för mig att gå till kyrkan.
Men innan jag gick fick jag ett presentkort på 200 kr att handla för, jätte snällt, och jag blev jätte glad för denna present också.

Så var min prao vecka slut, lite tråkigt tyckte jag med det skulle ändå vara skönt att gå tillbaka till det vanliga igen.
De tre dagarna på Stämpel studion har varit roliga men i mellan åt var det lite lite att göra.
Jag tror absolut att jag skulle kunna tänka mig att vara egenföretagare när jag blir stor, man får själv bestämma hur man vill ha de och hur man ska jobba. Men jag tror ändå att jag ska köra på den linjen jag var inne på från början att gå staylist linjen för jag vill se världen och jobbar man som t.ex. make up artist så kan man få resa till massa roliga ställen på olika uppdrag.

En sån här vecka gav mig en liten glimt in i vuxen livet och jag längtar nu ännu mer efter att få ta studenten och ge mig ut i arbetslivet för det verkar riktigt roligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar